27 Ιουλίου 2012

Οι απόγονοι (The Descendants) - 2011

Ο Matt King, ένας αδιάφορος σύζυγος, πατέρας δύο κοριτσιών, αναγκάζεται να επανεξετάσει το παρελθόν του, να αγκαλιάσει το μέλλον του, όταν η γυναίκα του πέφτει σε κώμα μετά από ένα ολέθριο χτύπημα με σκάφος. Το γεγονός αυτό τον οδηγεί στο να ξαναπλησιάσει τις νεαρές κόρες του, ενώ παλεύει προκειμένου να αποφασίσει σχετικά με την πώληση της γης που κληρονόμησε από τους προγόνους του που ήταν μέλη βασιλικής οικογένειας και ιεραποστολής. Ο λόγος για την ταινία του Alexander Payne «Οι απόγονοι» που διαδραματίζεται στη Χαβάη. 
Η ταινία παρουσιάστηκε από τους κριτικούς ενίοτε ως χιουμοριστική κι ενίοτε ως ένα τραγικό ταξίδι του πρωταγωνιστή ακόμη κι από τους δημιουργούς της. 
Δυσκολεύτηκα να γελάσω. Ίσως γιατί τα θέματα αρρώστιας είναι προσωπικό ταμπού και τα οικογενειακά δράματα και συγκρούσεις είναι αστεία μόνο για εξωτερικούς παρατηρητές και μη έχοντες παρόμοια εμπειρία.
Η ταινία έχει ποικιλία θεμάτων. Διαπραγματεύεται, οικογένεια, μοιχεία-προδοσία, διαφορά φύλων, περιβάλλον, καταγωγή, χρήμα, «κληρονομικά».Το τελευταίο καθόρισε και τον τίτλο της ταινίας, αλλά δεν υποστηρίχτηκε ικανοποιητικά στην εξέλιξη του μύθου της. Το ατού της η ερμηνεία του George Clooney, χάριν σ’ αυτή δε αναθεώρησα και τη γνώμη μου για το «Αι ειδοί του Μαρτίου», την οποία ξαναείδα.
Ο Alexander Payne, o σκηνοθέτης της ταινίας, λέγεται ότι είναι ελληνικής καταγωγής, όπως και στις άλλες του ταινίες Sideways, About Schmidt, κινείται πάνω σε μεγάλα θέματα με μια ελαφράδα. Αντιμετωπίζει το θέμα χωρίς να πνίγει. Χωρίς να σε κατευθύνει κι ελέγχει το πρόβλημα Είναι αξιοσημείωτα όταν τα αναγνωρίζεις, η καθολικότητα των ενδοοικογενειακών σχέσεων, γαμπρός -πεθερός, πατέρας – κόρη, εραστής – σύζυγος, η λειτουργία και συμπεριφορά της ευρύτερης οικογένειας σε θέματα κληρονομιάς, η αλλαγή χρήσης γης, η συνάντησή μας με τον θάνατο, ο γάμος, ο κοινωνικός περίγυρος, η ευθύνη έναντι του άλλου και των άλλων.
Το κουτάκι σου γίνεται η πολυκατοικία του κόσμου στις ομοιότητες, στην επανάληψη της μορφής και λεπτομερειών του.
Τέλος αισιόδοξο με εκκίνηση ένα θάνατο.
Ένας κύκλος αρχίζει, ενώ ένας άλλος κλείνει.
Βιώνεις τύψεις, μοναξιά, σύγχυση, αποδιοργάνωση, απελπισία, πόνο, απογοήτευση, θυμό, παράπονο, λύπη, εκδίκηση. Όλη αυτή η αλήθεια δοσμένη, έτσι, που να την θεωρείς προσωπική σου, την αντέχεις χάριν της ελαφράδας της προσέγγισης που οι συντελεστές της ταινίας επέλεξαν, την φιλοσοφείς,ανασυντάσσεσαι. Σε οδηγεί στην ανατροπή με τη δύναμη που η ίδια η ζωή και η τέχνη διαθέτουν.


Σκηνοθέτης                                  Alexander Payne
Σενάριο                                       Alexander Payne – Nat Faxay – Jim Rash
Βιβλίο                                          Kaui Kart “Hemmings”
Matt King                                     George Clooney
Alexandra King                             Shailene Woodley
Scotie King                                  Amara Miller
Director of photography               Phedon Papamichael

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου