7 Φεβρουαρίου 2018

Τρεις Πινακίδες Έξω από το Έμπινγκ, στο Μιζούρι 920170

Μέχρι πού φθάνει η οργή και η αγανάκτηση ενός πολίτη, ο πόνος μιας μάνας, η απαίτηση για δικαιοσύνη; Η αυτοδικία είναι λύση; Φθάνει ένα γεγονός να μεταλλαχθεί η κτηνωδία σε ανθρωπιά, να μεταλλαχθεί ένας άνθρωπος; O Martin McDonagh γράφει και σκηνοθετεί το 
Τρεις Πινακίδες Έξω από το Έμπινγκ, στο Μιζούρι.
Μια μάνα, η Mildred Hayes (Frances McDormand) η κόρη της οποίας δολοφονήθηκε και βιάστηκε ενώ ψυχορραγούσε, με τα ελάχιστα χρήματα που διαθέτει, νοικιάζει τρεις διαφημιστικές πινακίδες στον αυτοκινητόδρομο που οδηγεί στην επαρχιακή πόλη όπου μένει και με τρεις προτάσεις, “Βιαζόταν ενώ πέθαινε”, “Καμία σύλληψη ακόμη;” και “Πώς και έτσι, αστυνόμε Γουίλομπι;” καταγγέλλει και απαιτεί να βρεθεί ο δολοφόνος ενοχοποιώντας την τοπική αστυνομία και συγκεκριμένα τον αρχηγό της.
Μία αστυνομία που λειτουργεί τόσο, όσο να δικαιολογεί τον μισθό που παίρνει βουλιάζοντας στην ρουτίνα και αδιαφορία, με κάποιο από τα στελέχη της βίαιο και παράλογα εξουσιαστικό. Είναι εξαίρεση; Ανοιχτό το θέμα για τον θεατή. Έχουν περάσει αρκετοί μήνες, ο φάκελος θα κλείσει όχι όμως η πληγή εκεί που άνοιξε.
Με ένα όχι απλά αριστουργηματικό τρόπο, αλλά με ένα πανέξυπνο και μεστό σενάριο του Martin McDonagh, προχωράει η ταινία, κορυφώνεται η αγωνία της λύσης κάθαρσης, αποκαλύπτονται οι πτυχές ακόμη και οι βαθιά κρυμμένες μιας απομονωμένης και παρακμάζουσας επαρχίας.
Όπως και στην δική μας γνωρίζουμε κι αποσιωπούμε. Υποκρινόμαστε ότι συμπονούμε αλλά γρήγορα βγάζουμε μαχαίρια όταν η επικρατούσα τάξη αναταραχτεί και διακυβεύεται η φήμη μας, το καλό πρόσωπο της κοινωνίας.
Οι εμπλεκόμενοι μας συστήνονται από τον σκηνοθέτη ένας ένας. Μέσα από τους χαρακτήρες τους αποκαλύπτεται ο κοινωνικός και ηθικός ιστός της πόλης, οι ενοχές και η τρυφερότητα, η αδικία, η παρακμή, η συνέργεια, οι παγιωμένες έχθρες και τα βαθιά κρυμμένα μυστικά της.
Όλα αυτά δεν θα τα εισπράτταμε αν δεν υπήρχαν εξαιρετικές ερμηνείες με καλύτερη αυτή της Frances McDormand.
Θα έλεγα το μόνο ψεγάδι υποκριτικής η επιλογή της γυναίκας του αστυνομικού, Anne (Abbie Cornish).
Με σαρκασμό και με μη αναμενόμενες δράσεις, ο μύθος και η άποψη δίνονται προς τέρψιν και προβληματισμό του θεατή.
Μοιάζει να έχει βιώσει τις μικρές πόλεις ο σκηνοθέτης ή να τις μελέτησε πολύ.
Με υπερβολές, θα έλεγε κάποιος υπερασπιστής της επαρχίας, που κοιμάται τον ύπνο του δικαίου αλλά πως αλλιώς θα διαμήνυε αυτό που συμβαίνει; Χρειάζεται ένα δυνατό ταρακούνημα ο εφησυχασμός.
Είμαστε ένοχοι ακόμη κι όταν απλά γνωρίζουμε και δεν καταγγέλλουμε. Μπορεί να γίνουμε αθώα θύματα μιας εν δυνάμει έκρηξης ψυχής και ενός ενδεχόμενου εμπρησμού που ίσως δεν στόχευε απαραίτητα εμάς.
Η εξέλιξη του μύθου και το καλοδουλεμένο σενάριο μαζί με τις εξαιρετικές ερμηνείες δεν αφήνει χρόνο να εκτιμήσεις τα άλλα δεδομένα της ταινίας. Δεν προλαβαίνεις ή μάλλον δεν ξεχωρίζεις την μουσική, την φωτογραφία, το μοντάζ της, την αληθοφάνεια.
Είναι μέρος του όλου που προβάλλεται με στόχο το αποτέλεσμα να είναι τέτοιο που βγαίνοντας από τον μύθο λες "ναι, ήταν πολύ καλή, καιρό είχα να ευχαριστηθώ τέτοια ποιότητα.”
Άσε που άφησα την Mildred να πάρει την εκδίκηση στα χέρια της για τον μεγάλο πόνο τον δικό της και τα μικρά και καθημερινά τα δικά μου που ζώντας τα σε διαρκή επανάληψη πάνε να με οδηγήσουν στην έκρηξη που η συμβατικότητα μου καταπνίγει.
Ο Martin McDonagh σαν καλός σκηνοθέτης θέλει και αφήνει τον θεατή το μεγάλο που διαπραγματεύεται η ταινία του να το δεις στο μικρό της προσωπικής σου πραγματικότητας.
Δεν είναι κατά την γνώμη μου η αστυνομία, ούτε έχουμε εμείς τέτοιας συμπεριφοράς αστυνομία.
Το κάθε μέρα, ακόμη και η απλή συνάντηση ενός καφέ, αποκαλύπτει τους τρεις χαρακτήρες της ταινίας σε σμίκρυνση. Ο φόνος μπορεί να είναι τα μικρά αθώα και κατ’ επίφαση εγκλήματα που βιώνουμε και αποσιωπούμε.
Διαλέγοντας το ακραίο μιλάς για το σύνηθες.

Σκηνοθέτης: Martin McDormand
Σενάριο: Martin McDormand
Φωτογραφία: Ben Davis
Μουσική: Carter Burwell
Editing: Jon Gregory

Ηθοποιοί
Woody Harrelson: Willoughby
Sam Rockwell: Dixon
Caleb Landry Jones: Red Welby
Kerry Condon: Pamela
Lucas Hedges: Robbie
Željko Ivanek: Desk Sergeant
John Hawkes: Charlie
Samara Weaving: Penelope

Clarke Peters: Abercrombie

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου